Summer School Toekomstgericht Ondernemen

Speciaal voor de ondernemers die deze zomer in zichzelf en hun onderneming willen investeren, thuis of vanaf het strandbedje, hebben we ons online businesscoachings programma ‘De 7 stappen van toekomstgericht ondernemen’ omgezet naar een verkort zomers programma. Een inspirerend, no-nonsense en praktijkgericht programma over succesvol en toekomstgericht ondernemen, zodat jij na de zomervakantie klaar bent voor een krachtige frisse (door)start! Op deze pagina vind je uitgebreide informatie over het programma. Zin om met dit programma aan de slag te gaan? Klik hier voor meer praktische informatie over de Summer School en om je aan te melden.

Deel 1: Ondernemen vanuit je eigen ik

Dinsdag 6 juli van 9.30 – 11.00 uur

Deze masterclass gaat over jou, als ondernemer. Het daagt je uit je te verdiepen in jouw persoonlijke verhaal, jouw innerlijke drive. Wat maakt jou uniek en onderscheidend? En hoe kun je dit uitdrukken in je werk? Door inzicht te krijgen in je eigen unieke en onderscheidende eigenschappen, kun je doen wat je het liefste doet en je eigen unieke talenten volledig te benutten. Ook vormen deze eigenschappen, je eigen verhaal, dat je kunt gebruiken in jouw marketing. Mensen vinden het ten slotte prettig om te weten waar ondernemingen voor staan en willen dus weten wat je identiteit is. 

Met deze inzichten ga je aan de slag met je zakelijke en persoonlijke plan. Dit plan helpt je om de gewenste resultaten voor jezelf en voor je onderneming te behalen. Belangrijk om te hebben dus, maar hoe schrijf je een goed plan? En hoe voorkom je dat je ellenlang bezig bent alles te bestuderen en je plan te schrijven en herschrijven? Je plan hoeft geen boekwerk te zijn. Alles wat je echt nodig hebt om succesvol te kunnen ondernemen past op één A4! 

Aan het einde van deze masterclass:

  • Heb je inzicht in je eigen (on)vermogen en drijfveren;
  • Heb je inzicht in jouw tijdrovers en ben je in staat er anders mee om te gaan; 
  • Weet je waar je angsten liggen en heb je een praktische tool gekregen om invulling te geven aan je handelen als je even vastloopt; 
  • Heb je jouw unieke kwaliteit ontdekt en weet je deze te vertalen naar je collega’s en klanten in een product of dienstverlening;
  • Weet je wat jouw wensen en verlangen zijn voor jezelf en je onderneming en heb je deze vertaald naar SMART-doelen. 

Deel 2: Een intrinsieke verbinding met je klant

Dinsdag 13 juli van 9.30 – 11.00 uur

In deze masterclass ontdek je wie jouw ideale klant is en hoe je die kunt helpen en bereiken. Wanneer je jouw ideale klant in kaart hebt, kun je je aanbod namelijk laten aansluiten bij de behoeften van je doelgroep en weet je op wie je je in je marketing en communicatie gaat richten. In de eerste masterclass lag de focus op het ondernemen vanuit de eigen ik. Ook in je marketing en communicatie is het belangrijk om te communiceren vanuit de eigen ik. Wanneer je enthousiast en open bent en je duidelijk bent over wat jij met je onderneming wilt bereiken en wat je voor je klant kan betekenen, zal je uitstraling krachtig zijn en zul je een diepere aansluiting met je klant creëren. 

Aan het einde van deze masterclass:

  • realiseer je je het belang van het maken van een diepere verbinding tussen de intrinsieke waarden van jou en je onderneming en die van je klanten; 
  • heb je jouw doelgroep gedefinieerd en een avatar van jouw ideale klant gemaakt;
  • heb je de klantenfunnel die jouw klant doorloopt omschreven en uitgewerkt in een customer journey map; 
  • ben je in staat om de customer journey te vertalen naar een heldere en krachtige strategie voor je marketing en communicatie; 
  • heb je concreet gemaakt wat je acties gaan zijn om jouw marketing en communicatie stevig neer te zetten. 

Deel 3: Toekomstbestendige organisatie inrichting

Dinsdag 20 juli van 9.30 – 11.00 uur

Een kort en bondig bedrijfsplan helpt je om terug te komen tot de essentie van zaken. Het helpt je na te denken over je plannen. Het beschrijft hoe je initiatief waarde creëert, levert en behoudt en gaat in op alle facetten die invloed hebben op het creëren van deze meerwaarde. Door de snelle veranderingen in de economie en in de maatschappij in het algemeen, is het belangrijk dat je een bedrijfsmodel kiest dat niet alleen het beste bij jouw huidige situatie past, maar dat je ook wil gebruiken om je toekomstige organisatie vorm te geven. In deze module ga je daarom op zoek naar het bedrijfsmodel dat het beste past bij jou en ontdek je hoe je meer grip kan krijgen op de bedrijfsprocessen, resultaatgebieden en uiteindelijk het functioneren van de mensen in je organisatie. 

Aan het einde van deze masterclass:

  • ken je verschillende verdienmodellen en weet je welk verdienmodel je voor jouw product en/of dienst wilt gebruiken;
  • heb je aan de hand van de 5 bouwstenen van het model van Knoster (strategie, structuur, cultuur, mensen, middelen en resultaten) invulling gegeven aan het organisatiemodel voor je onderneming;
  • weet je meer over verschillende inrichtings- en leiderschapsvormen binnen organisaties en welke van deze vormen bij jou en je onderneming passen;
  • heb je van je verdienmodel, organisatiemodel en gekozen leiderschapsvorm, een bedrijfsmodel voor jouw onderneming gemaakt.

Deel 4: Synergie tussen zakelijk en privé

Dinsdag 27 juli van 9.30 – 11.00 uur

De kans dat je als ondernemer 24/7 met hart voor eigen zaak bezig bent, is vrij groot. Gepassioneerd bezig zijn is goed, maar gezond, gelukkig én gepassioneerd bezig zijn is beter. Succesvol ondernemen is meer dan alleen genoeg klanten hebben en genoeg geld verdienen. Het is vooral een kwestie van in in balans zijn en blijven, zodat jij niet uitgeblust raakt, maar die energieke, inspirerende en succesvolle ondernemer bent en blijft.

Aan het einde van deze masterclass:

  • heb je inzicht gekregen in jouw aandachtsgebieden, waar jij  mee aan de slag kan gaan om je gezonder en gelukkiger te voelen;
  • weet je hoe je je werkzaamheden zo in kan delen, zodat je efficiënter en effectiever kan werken en meer tijd en energie overhoudt voor dat wat echt belangrijk is. 
  • heb je geëxperimenteerd met verschillende vormen van mediteren en bewegen en ontdekt wat het beste voor je werkt;
  • heb je voor jezelf besloten hoe je momenten van stilte, waarneming en beweging in je leven gaat integreren voor een duurzame balans.